تبلیغات
ادبیات فارسی - ناخودآگاه جمعی

ناخودآگاه جمعی

تاریخ:جمعه 29 مهر 1390-11:10 ب.ظ

گونۀ دیگر «ناخودآگاه»، عبارت است از «ناخودآگاه» جمعی، که ژرفتر و دست نایافتنی‌تر از «ناخودآگاه» فردی است. تعبیری که «یونگ» از «ناخودآگاه» جمعی دارد، این است که اگر پیکر پذیرد چنین مجسّم می‌شود:  انسانی است به دور از جنسیّت جوانی، پیری، زادن و مردن، انسانی نامیرا و جاودانه و کهنسال به اندازۀ دو میلیون سال. این موجود در درون هر کس با خاطرات و اندیشه‌هایی یکسان و همگانی می‌زید و در هر فرد، به گونه‌یی خاص نمود می‌یابد. تنها راهی که می‌توان همچون دروازه‌یی ورودی، از آن برای کاویدن این دنیای مرموز استفاده کرد؛ رؤیا، تحلیل آن و پی بردن به نمادهای آن است. برای توضیح بیشتر این بخش از روان چنین آمده است: «در اعماق تیرۀ روان، لایه‌هایی وجود دارد که نه در طول زندگی شخصی فرد، بلکه در طی هزاران سالی که از حیات بشر می‌گذرد شکل گرفته است. در زیر این لایه‌ها، رسوباتی از تجربۀ اشکال تکاملی پیش از انسان قرار دارد. همۀ این لایه‌ها، ضمیر ناهشیار جمعی را تشکیل می‌دهند که از مهم‌ترین و بحث انگیزترین مفاهیم «یونگ» محسوب می‌شوند. کهن الگوها نوعی استعداد ایجاد پی در پی یک تصوّر یا تصوّرات اسطوره‌یی مشابه‌اند».علاوه بر دو گونۀ فوق، به «ناخودآگاه» تباری نیز باید اشاره کرد؛ در کتاب «گسترۀ اسطوره»، از قول کزّاری چنین آمده است: «من در کتاب رؤیا، حماسه، اسطوره گذشته از دو ناخودآگاهی فردی و جمعی که «یونگ» از آن‌ها یاد کرده است، از گونه‌یی سومین نیز یاد کرده‌ام که به میانجی و برزخی در میانه آن دو می‌ماند و ناخودآگاهی تباری است. این‌گونه را میان دو گونۀ فوق قرار داده است نه به اندازۀ ناخودآگاه فردی، نزدیک خودآگاه و قابل دسترس است و نه مانند «ناخودآگاه جمعی» در اعماق و ژرفای روان، غیر قابل دسترس. همان‌گونه که «ناخودآگاه جمعی» در روان همۀ انسان‌هاست و در هر کدام نمود خاصّی می‌یابد، ناخودآگاه تباری در روان انسان‌های منطقه‌یی خاص است که نمودهای خاصّ آن منطقه را می‌یابد. تفاوت نظر «فروید» با «یونگ» در این است که «ناخودآگاه»، از نظر«فروید» مانند چاه فاضلاب یک خانه است. اگر خانه‌های یک شهر را در نظر بگیریم هر کدام فاضلابی جدای از سایر فاضلاب‌ها دارد؛ امّا «یونگ»، «ناخودآگاه» را این‌گونه مطرح می‌کند: او سفرۀ آب زیرزمینی را در نظر می‌گیرد با آبی زلال و پاک که معمولاً بر روی این قنات یا سفرۀ آب زیرزمینی، چاه‌هایی جهت استفاده از آب زلال، حفر می‌شود، که به ظاهر مجزّا و جدا از همند و در اصل از یک منشأ تغذیه می‌شوند، پس «ناخودآگاه جمعی» به نظر «یونگ» همان قنات یا سفرۀ آب زلال زیرزمینی است، نه پس مانده و فاضلاب «خودآگاه» به نظر «فروید». «ناخودآگاه» تباری که در سطور فوق به عنوان حدّ فاصل بین «ناخودآگاه فردی» و «ناخودآگاه جمعی» معرّفی گردید؛ در حقیقت همان «ایماژ»های «آرکی‌تایپ»ی «یونگ»ند. همان‌گونه که «کهن‌الگو»ها در هر قوم و ملّیّتی نمودی بارز و خاص دارند؛ «ناخودآگاه» تباری نیز همان اشتراکات قومی و ملّیّتی و منطقه‌یی است که می‌توان آن‌ها را با «ایماژ»های «آرکی‌تایپ»ی «یونگ» یکی دانست.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
حسین سنگری
پنجشنبه 12 آبان 1390 12:38 ب.ظ
درود بر شما
بروزم با یک شعر عاشورایی و منتظر نقد و نظر شما
یا حق
پاسخ فرزانه یوسف قنبری : سلام. شعرتان را دریافت نکردم؟!
انجمن ادبی گروه ادبیات دانشگاه دزفول
جمعه 6 آبان 1390 02:02 ب.ظ
انجمن ادبی گروه ادبیات با گزارش پانزدهمین نشست شعرخوانی و اشعار برگزیده این نشست بروز است

"برای مشاهده به آرشیو موضوعی رفته و از اشعار دانشجویان و انجمن علمی ادبی دیدن نمایید"
پاسخ فرزانه یوسف قنبری : تلاش و پیگیری شما دانشجویان عزیز زبان و ادبیات فارسی واحد دزفول قابل تقدیر است. موفق و بهروز باشید!
قزوینه
چهارشنبه 4 آبان 1390 07:09 ب.ظ
سلام خانم دكتر، قزوینه هستم مطالب وب لاگ را مطالعه كردم بسیار مفید بود ولی من تفاوت بین نظر یونگ وفروید خوب متوجه نمی شوم در ضمن زیبا ترین جمله ی وبلاگ رابارها درذهنم تكرار میكنم پاییز بهاری است كه عاشق شده است
پاسخ فرزانه یوسف قنبری : سلام. تفاوت ناخودآگاه یونگ با فروید در وسیع تر بودن مفهوم ناخودآگاه از نظر یونگ است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo